HET IS GEEN GEHEIM, EV'S VOELEN ZICH BETER THUIS IN DE ZOMER DAN DE WINTER. VEEL FACTOREN, ZOALS LAGE TEMPERATUREN, IJZIGE WEGEN EN SNEEUW, BEPALEN HOE GOED JE VOERTUIG ZAL PRESTEREN TIJDENS DE NOORDKAAP E-CHALLENGE. MOOIE NIEUWE UITDAGINGEN EN TIPS HOE JE ZE KUNT TACKELEN IN KOUDE TEMPERATUREN EN BARRE OMSTANDIGHEDEN!
Koud weer heeft invloed op het bereik en de prestaties van jouw EV, omdat ionen langzamer door de batterijcellen stromen. Hoewel EV's nog steeds zoveel efficiënter zijn dan brandstofmotoren kost de kou meer energie om de aandrijving van stroom te voorzien of bijvoorbeeld het interieur te verwarmen. Meer over EV accu's lees je hier.
Men beweert dat elektrische voertuigen tussen 10% en 20% minder bereik hebben onder extreme temperaturen (lager of hoger dan 4°C of 46°C). Als de temperatuur serieus onder nul zakt kan het prestatieverlies nog verder oplopen, weten we uit eigen bevindingen en rapporten van Bjørn Nyland.
Maar je kunt de algehele prestaties van je EV maximaliseren. Uiteindelijk draait het allemaal om één ding: de batterij. Batterijprestaties zijn de grootste hindernis voor EV's om optimaal te presteren in de winter. EV-batterijen werken minder efficiënt bij koude temperaturen. In een field studie uitgevoerd door Bjørn Nyland, verminderde sommige EV's, aanzienlijk in bereik en presteerde een enkel EV model zelfs 23% minder in lagere temperaturen. De auto werd getest met een constante snelheid van 90km/uur zowel in de zomer als de winter in Noorwegen. Zomer 20°C, winter 6°C. Kun je nagaan wat de impact op je bereik zal zijn als de temperatuur daalt naar minus 15°C. Natuurlijk zal dit variëren, afhankelijk van de EV die je bestuurt en de exacte weersomstandigheden.
Lagere temperaturen vertragen ook het vermogen van je EV om volledig op te laden. Ook de laadtijd van je elektrische auto zal toenemen in de kou. Onderzoek heeft uitgewezen dat waar een fast charger je EV 80% laadt in 30 minuten, dat onder extreme temperaturen - minus 15°C of lager - de fast charger 30% minder laadt in dezelfde tijd.
Tijdens de Noordkaap E-Challenge kunnen temperaturen van onder -20°C worden gemeten. Bij een sterke wind komt daar ook nog de chill factor bij, al met al niet de ideale omgeving voor een elektrische auto. Hoe ga jij zorgen dat je het optimale uit je battery pack haalt, hieronder een aantal tips...
VERWARMING
Dit is een no brainer, de verwarming van je EV. Omdat de temperatuur in je elektrische auto volledig afhankelijk is van batterijvermogen, kan gebruik van je kachel tijdens het rijden je bereik verminderen. Komt je bereik onderweg in gevaar, breng dan elektronica en verwarming tot een minimum. Beperk de verwarming tot alleen de bestuurderszijde, of gebruik alleen stoelverwarming, dat verbruikt minder stroom dan het verwarmen van de gehele auto. Kortom, verwarm de passagier, niet de auto. Een extra laag thermokleding en handschoenen maakt het niet perse comfortabeler maar spaart je accu. Vergeet ook niet te dimmen op je achterruitverwarming en radio.
Een belangrijke functie die EV's bieden, is voorverwarming. Deze functie stelt je in staat om energie te besparen met een geplande starttijd vanuit de besturings-/laadinstellingen van de auto, mits je bent aangesloten. Voorverwarmen is om verschillende redenen slim om te doen. Ten eerste werkt een warme batterij (vanaf 20°C-25°C) efficiënter, wat betekent dat je je bereik vergroot. Bovendien houdt niemand ervan om 's ochtends in een koude auto te stappen. Dus wanneer je je EV voorverwarmt, hoef je het voertuig niet te verwarmen met de reserves van je batterij, en is je auto warm en klaar om te vertrekken. Soms heb je niet de luxe om je EV in te pluggen en voor te verwarmen, houd hier rekening mee voor de start en etappe de volgende dag.
REMMEN
Het regeneratieve remmen - dat gevoel van direct vertragen wanneer je je voet van het gaspedaal haalt - is goed voor je EV's efficiëntie. Echter, tijdens de winter beperkt de koude batterij deze functie. Hier is nog een reden waarom voorwarmen van je batterij van vitaal belang is. Totdat de auto warm is en de batterij het teveel aan energie dat ontstaat door remfrictie beter kan vastleggen, zal regeneratief remmen minder intens aanvoelen. Sommige EV's, zoals de Tesla Model S, gebruiken zelfs helemaal geen regeneratieve remmen totdat de batterij warm is. In sommige EV's, zoals de Tesla's en de Chevy Bolt, zelfs de Nissan LEAF en BMW i3 in mindere mate, is de regeneratieve functie zo krachtig dat sommige bestuurders rijden met slechts één pedaal. De EV-bestuurder gebruikt alleen het gaspedaal om op te trekken en te vertragen, zonder ooit het rempedaal aan te raken. Dat gezegd hebbend, als je onder extreme weersomstandigheden rijdt overweeg dan om het regeneratief remmen uit te zetten. Hierdoor kun je onverwacht grip verlies op de weg voorkomen.
RESERVE ACCU
Als het koud is, houd er dan rekening mee dat het accubeheersysteem van de auto een bepaald percentage van de accucapaciteit – doorgaans zo’n 15-20% – reserveert om de accu te verwarmen, dit zodat de accu niet beschadigt. Streef ernaar tussen de 20% en 80% van het laadbereik te blijven voor maximale efficiëntie – en plan vaker op te laden. Houd voor de zekerheid ook rekening met een vermindering van je standaard bereik van 10% tot zelfs 40% bij extreme kou.
BANDENSPANNING
De lucht in je banden trekt samen naarmate de temperatuur daalt en de druk daalt. Controleer de bandenspanning regelmatig om de winteractieradius te maximaliseren. Je wilt dat je auto met zo min mogelijk weerstand rijdt, een dakkoffer is daarom een no-go. Een andere klassieke range extender om die extra km's eruit te persen is slipstreamen.
ECO-MODUS
De meeste EV’s bieden een ‘eco-modus’, hierdoor wordt het aantal kilometers verhoogd door het energieverbruik te verlagen. Energie die wordt geleverd aan de aandrijfmotor en interieur wordt beperkt.
PARKING
Parkeer je auto - waar mogelijk - in een garage. Omdat we tijdens de challenge op plekken overnachten waar meestal geen garage is, is deze tip onderaan beland. Maar als er een parkeergarage is, zet je EV er dan in. De warmte van de garage zorgt ervoor dat de accu de aanwezige stroom langer vasthoudt en sneller oplaadt.