WINTERS BEREIK

IN DE BASIS IS EEN EV PRIMA UITGERUST VOOR EEN (LANGE) RIT IN DE WINTER. NAAST EEN ACTIERADIUS DIE STEEDS VERDER WORDT OPGEREKT BIJ DE NIEUWSTE MODELLEN HEBBEN DE MEESTE EV’S EEN GOEDE GRIP DOOR ALL WHEEL AANDRIJVING. ECHTER HOE VERDER ONDER NUL DE TEMPERATUUR SCHIET HOE MEER HET BEREIK VAN JE ELEKTRISCHE BOLIDE AFNEEMT. DOOR DE KOU WORDT DE CHEMISCHE EN FYSISCHE REACTIE GEREMD IN JE ACCU MET DIRECT EEN IMPACT OP JE ELEKTRISCH VERMOGEN.

Elektrische auto's verliezen bereik door winterkou, tot wel 20% volgens een winter test van 31 elektrische auto’s door de Noorse ANWB in januari 2022. Ondanks relatief milde Noorse temperaturen, minus 10, liep het bereik over de gehele linie gemiddeld terug met ruim 10%. Dit alles afgezet tegen het maximaal aantal haalbare kilometers gemeten in de WLTP-test.

WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, een verbruikstest die alle nieuwe elektrische auto's verplicht moeten afleggen. De acculading wordt helemaal van 100% naar 0% gereden, bij zomerse temperaturen en met verschillende snelheden, gemiddeld 46,5 kilometer per uur.

Een meer grootschalig onderzoek van het Amerikaanse Recurrent - die data heeft verwerkt van circa 10.000 auto’s van 18 populaire EV’s gedurende winter 2022, daarbij gebruik makend van over 3.500.000 data points - toont aan dat het bereik gemiddeld 30% kan teruglopen door een koude winter in de US.

De impact van winterkou is één gegeven, maar als je dan ook nog de kachel voluit zet dan neemt je bereik nog verder af. Waar een inefficiënte fossiele brandstofmotor veel onnodige warmte creëert dat kan worden gebruikt voor de kachel werkt de ongekend efficiënte motor van een EV anders. De verwarming onttrekt energie uit je battery pack dat direct ten koste gaat van je aandrijving en dus bereik.

Omdat elektrische auto’s bij koud weer korter rijden, is dat niets nieuws. De enige vraag is: op hoeveel minder bereik kun jij rekenen tijdens de Noordkaap E-Challenge met temperaturen tot soms minus 30 Celsius. Kortom, hoe slim ga jij rijden om het maximale uit jouw EV te halen?