HOE IS HET MOGELIJK DAT EEN ELEKTRISCHE AUTO ZOVEEL MEER ERUIT HAALT DAN EEN FOSSIELE BRANDSTOF AUTO? FUNDAMENTEEL OMDAT HERNIEUWBARE ELEKTRICITEIT VEEL EFFICIËNTER IS DAN FOSSIEL OPGEWEKTE ENERGIE.
Wat zijn elektrische voertuigen? Efficiënt, om te beginnen. Een elektrisch voertuig is een auto die wordt aangedreven door elektriciteit - en deze categorie is breder dan je misschien denkt. Het omvat plug-in hybride, hybride en brandstofcel-elektrische voertuigen, maar we kijken nu specifiek naar batterij-elektrische voertuigen omdat het daarom draait bij de Noordkaap E-Challenge. In deze EV's zijn er geen uitlaatgassen, omdat elektriciteit uit de batterij een elektrische motor aandrijft die vervolgens de wielen aandrijft en je auto vooruit stuwt.
Elektrische motoren maken voertuigen aanzienlijk efficiënter dan verbrandingsmotoren. Dat komt eenvoudigweg doordat elektrische motoren efficiënter (elektrische) energie omzetten naar mechanische energie, oftewel beweging. Een fossiele verbrandingsmotor is een stuk minder geschikt om benzine om te zetten naar mechanische energie, voortstuwing. Het wordt zelfs nog een stuk minder efficiënt als je het grote verlies van warmte in de aandrijflijn van verbrandingsmotoren meerekent.
Een studie van het Amerikaanse Department of Energy (DOE) toont aan dat in een EV ongeveer 59-62 procent van de elektrische energie gebruikt wordt om de wielen te laten draaien, terwijl benzineauto's slechts tussen 17 en 21 procent van de energie uit verbranding van brandstof omzetten in het voortbewegen van de auto. Het overige wordt omgezet in warmte-energie die letterlijk in de lucht verdwijnt. Dit betekent dat een elektrisch voertuig ongeveer drie keer zo efficiënt is als een voertuig met verbrandingsmotor. Dat alleen al moet je aan het denken zetten voordat je een showroom binnenloopt.
Overkomt de volledig elektrische EV - naast deze geweldige prestaties - ook de ongemakken van de infrastructuur zodat het de automarkt gaat domineren? Wij denken van wel. Waar de oud CEO en nu bestuursvoorzitter van Toyota, Mr. Akido Toyoda (what's in a name), nog steeds stug volhoudt dat de EV niet het uiteindelijke antwoord is voor het tegengaan van Co2 uitstoot, verwacht hij dat het aandeel van EV's 30% marktaandeel niet zal overstijgen. De resterende 70% zal bestaan uit fossiele brandstofmotoren, plug in hybriden en waterstofmotoren. Even over het laatste, waterstof voor transport is nog verder weg dan de meesten denken. Waar je veel verlies hebt bij het maken van waterstof (40%), verlies je ook nog veel energie bij het verbranden (30%). De experts, inclusief de nieuwe European Hydrogen Bank, zien daarom de inzet van waterstof vooral zinvol om in te zetten voor de zware industrie, en niet zozeer voor persoonsvoertuigen.
En dan nog over Toyoda's voorspelling dat de EV markt de 30% niet zal overstijgen. Het zal dan wel nooit 100% worden, alternatieve en nieuwe aandrijvingsplatforms zullen blijven bestaan, maar de 30% wordt naar alle waarschijnlijkheid doorbroken. Nu al laten verkoopcijfers zien dat het hard die kant op gaat, zoals Noorwegen (80% autoverkoop is EV), Zweden (32% autoverkoop is EV) en IJsland (41% autoverkoop is EV). Nederland kan zich hierbij aansluiten met ruim 30% verkochte EV's van de totale autoverkopen in 2023 (370.000 verkochte auto's, bron RAI Vereniging, BOVAG en RDC).